top of page

למה אינטואיציות ואגו בפרסום ממומן יכולים לחרב לכם את העסק



בעולם בו כל הידע זמין ונגיש, צצים כמו פטריות אחרי הגשם "מומחים" שמביעים דעתם על כל פרסום וכל מודעה שהם נחשפים אליה. המשותף לכל ה"מומחים" האלו הוא שהם מציגים דעה אישית כעובדה.

כשעוסקים בשיווק דיגיטלי, עדיף להסתמך על נתונים וביצועים ולא על תחושות בטן ואגו, כי אלו יכולים בקלות להרוס קמפיינים שלמים שלא לדבר על לחרב לכם את העסק לגמרי.


כשמחליטים על מהלך פרסומי בוודאי שצריך לבנות אסטרטגיה שיווקית סביבו, וכחלק מבניית האסטרטגיה, בעלי עסקים רבים נעזרים בבעלי מקצוע המתמחים בתחומים אלו, ובעבודה על הקמפיינים והקריאטיבים עצמם.

כשאתם בתור בעלי עסק ניגשים לתכנן אסטרטגיה שיווקית, כדאי לשים לב שבעל המקצוע שמתכנן איתכם את האסטרטגיה מסונכרן לנתוני אמת ודאטה שקיים אצלכם בעסק, ולא על אינטואיציות.

הדבר האחרון שאתם רוצים לשמוע מבעל מקצוע בתחום השיווק והאסטרטגיה השיווקית זה "ראיתי משהו שעבד פצצה, זה בטוח יעבוד גם אצלכם".


כדי לוודא שאתם וסוכנות השיווק שאתם עובדים מולה, תקבלו החלטות מבוססות נתונים ולא תסתמכו על רעיונות באוויר, ריכזתי עבורכם מספר "כללי אצבע" פשוטים, מעין "עשה ואל תעשה" לעבודה נכונה שתניב לכם פירות לאורך זמן, ומהצד השני תמנע או לפחות תמזער לכם נזקים.




שורה תחתונה - מה לא כדאי לעשות:


"כל אחד נהיה מומחה" -

בתור בעלי עסק, כדאי לכם לבדוק טוב עם מי אתם עובדים, ובעיקר לשים לב שבעל המקצוע שאתם עובדים מולו מתבסס על עובדות ולא על תחושת הבטן שלו. נסו להפריד בין אנשים שיודעים לדבר ולכתוב טוב אבל מדברים מתוך עולם הערכים שלהם והדעה האישית שלהם, לבין אלו שאשכרה חוקרים לעומק אתכם ואת נתוני האמת של העסק שלכם, ומבינים מה יכול לעבוד עבורכם.


לא להסתמך על אינטואציה, אלא על נתוני אמת -

בעלי עסק רבים נוטים להסתמך על אינטואציה. להגיד "זה מדליק, זה בטוח ידבר לקהל היעד שלי" או להסתכל על מה אחרים עושים ולחשוב שמה שעובד אצל אחרים בהכרח יעבוד אצלם, וזה מתכון לאסון. לכם יש אחריות בתור בעלי עסק להבין שיש המון מאחורי הקלעים ולא כל מה שנראה טוב - עובד טוב. אז נסו שלא ללחוץ לכיוונים מאוד ספציפים מול סוכנות השיווק / בעל המקצוע שעובד איתכם על האסטרטגיה, והפרידו בין הרגש ותחושות הבטן לבין המציאות בשטח.


אל תהיו "חכמים בדיעבד" -

במקום לרוץ מהר מבלי לחשוב, ואז להיות חכמים בדיעבד ולהתבאס שהמהלכים השיווקיים שלכם לא עבדו, כדאי לחשוב טוב מראש ולבנות אסטרטגיה מא' ועד ת' שכוללת בתוכה מסע לקוח ויש בה גמישות לשינויים שנעשים תוך כדי תנועה. לא סתם אומרים שהחפזון הוא מהשטן. עדיף לחכות עוד כמה ימים, ולבנות משהו שיעבוד טוב, מאשר לרוץ מהר ולהתבאס על התוצאות א"כ.

שחררו את האגו! הטעות הגדולה ביותר של בעלי עסק ובעלי מקצוע בתחום השיווק היא להתאהב באסטרטגיה, או בקמפיין, או בקריאטייב שיצרו, ולהתעקש עליו בכוח. טעות זו יכולה לעלות לבעל עסק מאות, אלפי ועשרות אלפי שקלים. אם משהו לא עובד, גם אחרי נסיונות לשנות, פשוט צריך לשחרר, ולבנות מחדש את האסטרטגיה לאחר שלמדתם וחקרתם מה לא עבד, ולמה זה לא עבד.



ומה כן כדאי לעשות?



לא לשכוח מהעבר -

לפני הכל, חשוב תמיד לבצע השוואה לפעילות שנעשתה בעבר.

ממש להסתכל על הקמפיינים בכל הפלטפורמות, לסקור את הכל לעומק ולנסות להבין מה עבד, ומה לא.

בנוסף, או במידה ואין לכם היסטוריה שיווקית להסתמך עליה, תמיד חשוב לבצע סקר שוק וסקר מתחרים.

להבין מה קיים, מה עובד, איך מפרסמים אחרים, מה התגובות שהם מקבלים וכו'. לא תאמינו כמה אתם יכולים ללמוד מזה!


למידה תוך כדי תנועה -

לאחר שאתם עולים לאוויר עם קמפיין, כמובן תמיד להסתכל על הנתונים מתוך הקמפיינים, מערכות הפרסום והאנליטיקס. אתם רוצים להבין עלויות, להבין איפה הקהל שלכם מגיב בצורה חיובית, איפה מגיב בצורה בצורה פחות טובה, ואיפה לא מגיב בכלל. אתם רוצים גם להבין האם האסטרטגיה שלכם הייתה נכונה והביאה לכם את הלקוחות הנכונים שעברו את המסע הנכון, או שיש לבצע שיפורים תוך כדי תנועה.


חיבור אמיתי לקהל היעד, זה שם המשחק -

דבר חשוב נוסף הוא להסתובב איפה שקהל היעד שלכם מסתובב, ולראות פידבקים אותנטיים של קהל היעד. להסתכל על תגובות במודעות, להכנס לקבוצות ופורומים שאתם יודעים שקהל היעד שלכם נמצא בהם ולראות איך מגיבים ולא להתבייש אפילו לערב את הקהל בצורה אקטיבית על ידי סקרים ותגמולים למינהם (כמו למשל דוגמיות חינם עבור ביקורת ופידבק על המוצר).


חשוב לזכור שכשאתם מחפשים פידבקים, להתרחק כמו מאש מכל מיני קבוצות תוכן ומומחים למינהם, כי לא רק שהמידע שם יבלבל אתכם, וריבוי הדעות שם לא יסייע לכם, אתם צריכים לזכור שכל אלו הם לא קהל היעד שלכם! וגם - שרוב ה"מומחים" מגיבים מהדעות האישיות שלהם והערכים שסביבם הם גדלו ולא מתוך הבנה אמיתית של מה עובד ומה לא.



לסיכום, אינטואיציות זה חשוב ונהדר, אבל כשמדובר בשיווק ממומן כדאי להסתמך יותר על דאטה ונתונים ופחות על תחושות בטן.

אגו צריך להשאר מחוץ למשחק ואסור להתאהב בתוכן, קריאטיב או אסטרטגיה.

חשוב לקרוא את השטח ולפעול בהתאם, ולשחרר את מה שלא עובד.

וכמובן, לוודא שעובדים מול בעלי מקצוע שיודעים להבדיל בין הדעה הפרטית שלהם, לבין תוצאות אמת.


bottom of page