top of page

איך להתקבל לעבודה הראשונה שלכם בהייטק

לפני הכל אתחיל ואומר - אני לא HR ואני לא מומחית בשום דרך בתהליכי מיון בהייטק, אני כן יודעת לספר לכם מהניסיון האישי שלי, מה עשיתי, מה עברתי, ואיך התקבלתי לעבודה הראשונה שלי בעולם ההייטק.

עכשיו שהבהרנו את זה, אספר לכם מה אני עשיתי כדי להתקבל להייטק, ואיך הצלחתי תוך חודש וחצי של מיונים בלבד, לעבור מעבודה במשרד שיווק, לתפקיד חלומותיי בחברת סטארטאפ מהממת.




לפני הכל - עבודה הכנה:

חשוב להבין, עולם ההייטק הוא לא כמו עולם התעסוקה "הרגיל".

העבודה עצמה היא שונה לגמרי, השפה שונה לגמרי, השכר שונה לגמרי.. ותהליכי המיון שונים לגמרי מכל מה שהכרתם.

אז לפני שבכלל ניגשתי להתמיין לחברות - עשיתי עבודת מחקר.

שאלתי חברים שעובדים בהייטק, התחברתי בלינקדאין עם אנשים שעובדים בהייטק, הצטרפתי לקבוצות פייסבוק של אנשים שעובדים בהייטק ובעיקר קראתי המון.

אחרי זה גם הגדלתי והצטרפתי לקורס הכנה להייטק, ממש לא חובה אבל כן מזרז תהליכים, בעיקר אם עושים מה שאני עשיתי (קורס מזורז של חודש, התפטרתי אז לא הייתה לי בעיה ללמוד מהבוקר עד הערב. יש גם קורסים ארוכים יותר שהם רק בערבים / ימי שישי למי שעובד תוך כדי). אני אישית בחרתי בקורס PoMa של ג'ולט כי הוא מתאים למי שכבר עובד כמה שנים בתעשיות למינהן, ורק רוצה להתאים את עצמו לעולם ההייטק.



חיזוק הפרסונה הדיגיטלית:

חשוב חשוב חשוב! לפני, תוך כדי וגם אחרי מציאת עבודה. בשנת 2021 פרסונה דיגיטלית זה ה כ ל. בפייסבוק, בלינקדאין, בטיקטוק, בטוויטר - איפה שאתם לא נמצאים, תוודאו שמה שנמצא שם אלו דברים שאתם סבבה שהבוסים שלכם לעתיד יראו (או HR כמובן). תכתבו על נושאים שמעניינים אתכם, תראו לעולם שאתם יותר מ-רק תמונות של אוכל ממסעדות בינוניות, ופוסטים של שיימינג על חברות סלולר למינהן.

תראו עומק, תראו ייחודיות, תראו את עצמכם.

ואם אתם לא טובים בכתיבה, אז תחזקו את הפלטפורמות הויזואליות יותר כמו טיקטוק ואינסטגרם. העיקר שכשמחפשים עליכם, יראו אנשים עם עומק, אנשים מעניינים, ולא סתם קופי פייסט של הישראלי המצוי.

לצורך העניין אני מתחזקת את הפייסבוק, הטיקטוק והלינקדאין שלי כבר שנתיים על בסיס יומיומי.

ובנוסף את הבלוג כאן, שעבר כמה גלגולים ותמיד הביא לי קהל קוראים שהתעניין במה שיש לי לומר :)



תהליכי מיון - לתעד לתעד לתעד!

אחרי שאתם מרגישים שאתם מכירים קצת את עולם המושגים בהייטק, את התפקידים הקיימים ואת החברות שמעניינות אתכם, ואחרי שיש לכם קורות חיים מהודקים באנגלית (אם צריך, תעזרו במומחים, זה עולה גרושים וזה ממש גורם לקורות החיים שלכם להראות טוב וכמו שצריך), הגיע הזמן להתחיל להתמיין.

צרו לעצמכם טבלת אקסל, או בכל דרך אחרת שנוחה לכם, ותתעדו הכל!

למה? כי תהליכי מיון בהייטק לוקחים זמן, הם כוללים הרבה שלבים בדרך, ויש הרבה הערות חשובות שכדאי לכם לזכור. למשל - אני תיעדתי מקומות שהיו מעצבנים, והחלטתי לחתוך תהליכים באמצע כי ידעתי שזה מעיד על אופי החברה. עוד דוגמא זה מקומות כמו גמפא"א (גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק, אמזון ואפל), חברות שלוקח הרבה זמן לחזור למועמדים וכדאי שיהיה אצלכם מתועד איפשהוא מה התהליך מולם.

אגב, הטבלה הזו יכולה ללכת איתכם גם לעבודות הבאות, תמיד טוב לזכור מה היה השם של הHR שראיינה אתכם ומה ראש הצוות שראיין אתכם אמר שחשוב לו שתעשו בתפקיד אם תתקבלו. גם נחמד לזכור איזה מבחנים עשיתם ומה התהליכים שעברתם.




"לא" זה ה"כן" החדש!

אתם תקבלו מלאנתלפים "לא". ככה זה. אני שלחתי קורות חיים לבערך 70 חברות, מתוכן חזרו אלי כ-50% מהן ובכל חברה היו הרבה מאוד תהליכי מיון והרבה שלבים. לקבל "לא" זה חלק מהמשחק וחשוב ללמוד מזה המון. כל "לא" שקיבלתי, קירב אותי אל ה"כן" ולימד אותי המון. תמיד גם שאלתי מדוע לא התקבלתי ולהפתעתי חלק נרחב דווקא כן ענה לי ברצינות ולימד אותי הרבה על איך אני נתפסת ע"י אחרים. אגב, גם אם קיבלתם "לא" מחברה, זה לא אומר שלא תוכלו להתמיין לתפקיד אחר בה, או להתמיין לאותו התפקיד בעתיד, אז לא לדאוג :)


אנקדוטה מגניבה שנותנת הרבה תקווה - חבר שהיה איתי בקורס קיבל "לא" לתפקיד מסוים בחברה סופר נחשבת, הוא כתב להם מייל מפורט וכתב שלדעתו הם מפספסים אותו, והם הסכימו והעבירו אותו תהליך מיון לתפקיד אחר, אליו הוא אשכרה התקבל! ככה שמה"לא" הזה הוא קיבל וואחד "כן" ועוד לתפקיד סופר נחשב, בחברה סופר נחשבת.



משא ומתן זה שם המשחק-

קיבלתם הצעה, בתקווה מיותר ממקום אחד, ועכשיו הגיע הזמן למשא ומתן.

תבינו, עד עכשיו, הייתם מועמדים, הכדור היה במגרש של הממיינים בעיקר (למרות שגם בתהליכי המיון אני בגישה שבה גם אתם בוחנים את מקום העבודה, ולא רק הוא אתכם), אבל עכשיו כשקיבלתם הצעה, בעצם החברה אומרת לכם "אתם מעניינים אותנו, נשמח שתבואו לעבוד אצלנו" ולכן אתם לא צריכים לחשוש ממשא ומתן. רק חשוב לעשות אותו נכון.

תחקרו על השכר הממוצע לתפקידים שאתם מתמיינים אליהם, לפי שנות הנסיון שלכם (חשוב לזכור - אם יש לכם 6 שנות נסיון בשיווק שהוא לא בהייטק, זה עדיין נחשב 6 שנות נסיון בשיווק, אל תשכחו את זה). אפשר להסתכל על glassdoor ואתרים נוספים וגם ללמוד קצת על החברה והציון שהעובדים בה נתנו לה, וגם להשוות שכר ולהבין מה אתם בערך יכולים לבקש.

יש ויכוח ידוע בין האם כדאי לבקש מספר מדויק או טווח, אני בגישה שזה תלוי בכם, בתפקיד, ובאדם שמולו אתם עומדים. אני עשיתי גם ככה וגם ככה, תלוי איפה. בכל מקרה תזכרו שהמספר שאתם מבקשים צריך להיות מספר שאתם מוכנים לעבוד בו, אל תבקשו מספר שא"כ תתבאסו עליו מצד אחד, אבל גם לא צריך לקפוץ מעל הפופיק מהצד השני. תזכרו, אתם רוצים להיכנס להייטק, המשכורות כאן גבוהות, גם אם תכנסו בשכר נמוך יותר משרציתם, זוהי רק ההתחלה. ואל תשכחו לבדוק מה התנאים מסביב (סיבוס, חופשות, פנסיה, קרן השתלמות, אופציות, מניות וכו').


לבוא מוכנים, ולזכור לנשום עמוק:

מזל טוב! התקבלתם, חתמתם על חוזה, פתחתם שמפניה ואתם מתחילים עוד 30 יום, מה עכשיו?

קודם כל לנשום עמוק, עברתם את החלק המפחיד. רוצים אתכם שם, נכון שיש לכם מה להוכיח, אבל כבר הבינו מה אתם שווים, אחרת לא הייתם מתקבלים.

ודבר שני - לחקור על החברה, להסתכל בלינקדאין על העובדים בחברה, ללמוד על התפקיד שלכם. בואו מוכנים. אני באתי עם רשימת שאלות לבוס שלי, ותאמינו לי שזה עשה לי ים סדר, ובטוחה שהרשים את הבוס שבאתי מוכנה.



זהו, מקווה שעזרתי :)

אין לי יותר מידי טיפים לראיונות עצמם כי כמו שאמרתי אני לא HR וגם מהנסיון שלי, כל אחד יגיד לכם משהו אחר. הכי חשוב להיות עצמכם, עם כמה שזה קלישאתי זה פשוט עובד. חברות בהייטק לא מחפשות רובוטים ולא מחפשות "אלוהים", הן מחפשות אנשים נחמדים, טובים, שקולטים מהר ושבאים לעבוד. תראו את עצמכם, אל תתביישו להראות חולשה, תאמינו בעצמכם, ואתם תמצאו עבודה צ'יק צ'אק, תאמינו לי.

ולגבי קורות החיים, לזכור שיותר מהטייטל, חשוב שיבינו מה למדתם בתפקיד. נסו לחשוב בכל עבודה שעבדתם בה מה הדברים החשובים והמיוחדים שלמדתם ממנה, זה הרבה יותר מעניין ומרשים מלכתוב כמו תוכי את היומיום שלכם בתפקיד, תחשבו מחוץ לקופסא, אחרי הכל HR עוברים בערך מליון קורות חיים ביום ושלכם צריך לבלוט.


המון המון בהצלחה!


bottom of page