top of page

המדינה מחלקת קרקעות בחינם?! למי זה מגיע, למה זה לא מתאים ליזמי נדל"ן, וכמה זה באמת עולה?

לאחרונה נטע בעלי ואני התקבלנו למושב היפיפה והמושלג נווה אטי"ב (שעלה לכותרות בעקבות שהייתם של ראש הממשלה ורעייתו באחד המלונות שם), והרבה אנשים שאלו אותי איך זה הגיוני שהתקבלנו למושב הזה, מה זה אומר שהקרקע בחינם ובתכלס כמה זה באמת עולה? דיסקליימר כרגיל: אני לא אשת נדל"ן ולא מתעסקת בתחום בתשלום, כן אוהבת לשתף מהתהליכים שעברנו ואם זה יעזור לאחרים - מה טוב. אבל כמובן, אין לראות במה שאני כותבת המלצה כלשהיא.


אני אתחיל ואומר - כן, המדינה מחלקת קרקעות בחינם. לא, זה לא באמת אומר שאתם בונים בית ללא עלות.


קרקעות בחינם - למה, כמה ואיפה?

אז כמו שאמרתי, המדינה אכן מחלקת (נכון לשנת 2023) קרקעות בחינם, אבל כמו שאתם מכירים את המדינה שלנו, אין דבר כזה באמת חינם סתם ככה בלי תמורה. ויש וואחד תמורה - המטרה היא בעצם ליישב יישובים, מושבים וקיבוצים מבודדים בפריפריה הדרומית והצפונית של מדינת ישראל. המדינה באה ואומרת - בואו תעזרו לנו ליישב, להצמיח, להצעיר את הפריפריה, ובתמורה תקבלו הטבות. על פניו נשמע טוב, לא?

ויש אכן המון יתרונות, אבל יש גם המון חסרונות ואני אכנס גם אליהם במאמר הזה.


איך מתחילים תהליך?

ישנם שלושה איזורים עיקריים בהם המדינה מחלקת קרקעות בחינם - גולן, גליל ונגב.

על מנת לדעת מה האופציות הקיימות כיום להתיישבות בגליל ובנגב, תוכלו לפנות לתנועת אור המהממים שהם עוזרים בתהליך מא' ועד ת'. אנחנו אישית העדפנו את רמת הגולן, שם הפנייה נעשית דרך מועצה איזורית רמת הגולן.


אחרי שפניתם ובחרתם ישוב, שניים, שלושה שנראים לכם, אתם מגיעים ליום עיון באותו היישוב ושומעים קצת יותר לעומק על אופי היישוב. האם מדובר במושב חקלאי? האם מדובר בקיבוץ מופרט? האם האוכלוסיה חילונית, דתית או מעורבת? איך החינוך? איך מזג האוויר? איפה עובדים בקרבת מקום? ועוד.


במידה והתאהבתם ביישוב מסוים, אתם יכולים להתחיל בתהליך המיון.

התהליך כולל מספר שלבים שמשתנים בין יישוב ליישוב אבל כולל בין היתר את השלבים הבאים:

  • שיחה עם מנהל הקהילה, לספר קצת עליכם ולשמוע קצת ממנו יותר לעומק על היישוב ועל מה חשוב להם שיהיה במתיישבים החדשים.

  • ועדה מקומית עם מספר חברים פעילים ביישוב שרוצים להכיר אתכם לעומק ולספר לכם על אופי היישוב.

  • ועדה איזורית (אצלנו ספציפית היו מספר חברים מיישובים ברמת הגולן) בעיקר רוצים להבין שאתם מבינים את המשמעות של לעבור לגור בפריפריה רחוקה מאוד.

  • אבחון כלכלי - לוודא שיש לכם כסף לשלם על התשתיות ובניית הנכס (אפרט בהמשך על העלויות).

  • אבחון פסיכולוגי - מבחנים אישיותיים בעיקר לוודא שאתם אשכרה ערוכים לעבור לגור בפריפריה, לגור בקהילה קטנה וכו'.


למה זה לא מתאים ליזמי נדל"ן ומשקיעים?

כפי שאמרתי - אין מתנות חינם, המדינה רוצה ליישב את הפריפריה ולכן לקיבוצים ולמושבים יש אפשרות לסנן מועמדים. נכון, יש פה הרבה עניינים שאפשר להתווכח על המוסריות שלהם, אבל בתור מי שעברה יחד עם בעלי את תהליך המיון כולו אני יכולה להגיד שזה הרבה פחות מפחיד ממה שחושבים, המטרה היא לראות שאתם, הזוג שמגיש את המועמדות, יכול להתאים ולהשתלב טוב באותו היישוב אליו אתם מתמיינים.

לדוגמא, אם אתם חילוניים גמורים שלא מתחברים לדת בשום צורה, יהיה קצת מוזר להתמיין ליישוב שהוא 100% דתי, לא? אבל אני שמה בצד את זה רגע, ורוצה להתמקד ביזמי נדל"ן.

נכון, באופן עקרוני, קרקע חינם זה משהו שקורץ מאוד ליזמי נדל"ן ומי שקורא בבלוג שלי יודע שגם אנחנו, בעלי ואני, השקענו ורכשנו שתי דירות בחדרה (ללא הון עצמי, הנה לינק לפוסט למי שמתעניין). אבל פה העניין הוא שונה.

אתם נכנסים למקום כדי לבנות בו בית, חיים, משפחה. לגור בו. יזמי נדל"ן מחפשים משהו מניב, רווחי, פה כן, אולי יכול להיות רווח פוטנציאלי עתידי, אני לא אומרת שלא, אבל אתם עוברים תהליך קליטה להתיישב במקום הזה, זה לא קרקע שאתם בונים בה בית להשקעה, זה קרקע שאתם "יושבים עליה" תרתי משמע. וגם בתהליך המיון בתכלס משתדלים מאוד לסנן מועמדים שחושבים שהם גילו פה הזדמנות נדל"נית, כי זה ממש לא המקרה. המטרה היא ליישב את הארץ, להגדיל ולהצעיר את היישובים.


אז למי בתכלס זה מתאים?

לזוגות עם "פוטנציאל" לילדים או זוגות עם ילדים שרוצים להתיישב בפריפריה ומבינים את כל המשמעויות של זה, שרוצים לקחת חלק בלבנות ולהגדיל יישוב קיים, להצמיח אותו ולקדם אותו. שרוצים לשנות את מרכז החיים שלהם מהמיקום הנוכחי שלהם, לחור בצפון או בדרום שעוד לא מפותח מספיק כמו המרכז (ולכן אנחנו כאן, כדי לשנות את זה!). לזוגות שרוצים לחיות בקהילה, בבית פרטי שלהם שהם בנו, בשקט וברוגע. אני כן אגיד שיש בהחלט מקומות שמקבלים גם רווקים - לדוגמא אם הדגש הוא דווקא חקלאים ולא משפחות. אבל אני יודעת מכמה חברים רווקים שאכן קשה יותר למצוא ככה.


למי זה לא מתאים?

מלבד יזמי נדל"ן שאת זה כבר כיסינו, זה לא מתאים לאנשים שצריכים את הכל זמין להם כאן ועכשיו, לאנשים שנהנים מהמירוץ של החיים, שאוהבים לצאת ולבלות כל סופ"ש… לאנשים שמפחדים להיות "שפני הנסיון" של להצמיח את הפריפריה. בקיצור לאנשים שהם כמו בשיר "עברנו לצפון" של שלומי שבן.


מה בעצם מקבלים בחינם?

אז הקרקע בחינם. כלומר, הקרקע היא ב-0 ש"ח. בכל יישוב התנאים וגודל הקרקע אחרים, אצלנו בנווה אטי"ב קיבלנו חצי דונם שמתאימים לבניית בית מגורים, ועוד 2 צימרים. אני יודעת שבדרום יש גם קרקעות גדולות יותר, יש מקומות גם שנותנים קרקע חקלאית שגם לה יש תנאים משלה (צריך לדאוג לעבד את האדמה וכו').

אבל שורה תחתונה מקבלים קרקע בחינם. כל השאר - לא בחינם. ועל זה אפרט בסעיף הבא.


אז כמה זה באמת עולה? מהן העלויות שצריך לקחת בחשבון?

קודם כל יש מספר עלויות מסביב עוד לפני שנכנסים לקרקע עצמה - עו"ד (לרוב נכלל בחלק מהתשלומים בהסכם), פתיחת פנייה במס הכנסה, מס רכישה, וכו' - קחו בחשבון בין כמה אלפים לכמה עשרות אלפים. ובקיבוצים ממה שאני יודעת יש גם עלויות נוספות של קבלה לקיבוץ אבל קחו אותי בערבון מוגבל אני יותר בקטע של מושבים באופן אישי.

תשתיות - משתנה בין מקום למקום, אצלנו התשתיות עלו 350 אלף ש"ח במקום כ-550 אלף כי המדינה מסבסדת גם את זה. וכמובן העלות העיקרית היא עלות בניית הבית (וכל המשתמע ממנה) שיכולה להתחיל בחצי מליון אם בונים בית קטן מבנייה קלה (יתרון ברמת הגולן למשל היא שניתן בהחלט לבנות בנייה קלה), ויכול להגיע עד לכמה מליונים טובים, תלוי בכם.


יתרונות וחסרונות:

נתחיל עם היתרון הברור - קרקע בחינם. עבור זוגות רבים זה ההבדל בין היכולת לבנות לעצמם את בית חלומותיהם לבין אי היכולת. עוד יתרון הוא הטבות מס משמעותיות באיזורים אלו, מצרפת פירוט נכון לשנת 2023. שימו לב שההטבה ניתנת 12 חודשים לאחר המעבר, רטרואקטיבית עבור השנה הראשונה של המגורים, וגובה ההטבה נקבע לפי היישוב בו אתם גרים וההכנסה השנתית שלכם. עוד יתרון עבור מי שמתחבר לשקט זה כמובן לגור מחוץ לערים הסואנות והרועשות של מרכז הארץ. יתרון משמעותי נוסף הוא כמובן לגדל את הילדים קרוב יותר לטבע, עם חינוך טוב ובהרבה מקומות גם חינוך לגיל הרך בשעות קיבוציות כלומר 7:00-16:00 בלי חופשות בכלל (יודעת שזה משהו שעוזר מאוד לאנשים עובדים שלא רוצים שיהיו להם "ילדי מפתח").


חסרונות הם קודם כל המרחק. במדינת ישראל אין באמת מספר מטרופולונים אלא יש את תל אביב… ואת כל השאר. ואתם לא קרובים גם לא לחיפה ולא לירושלים. אז מבחינה תעסוקתית, מבחינת רפואה, ומבחינת כל דבר אחר שקשור למרחק, זה קשוח למי שלא רגיל. אני כן אגיד שצריך פשוט להתרגל שמרכז החיים שלכם משתנה והוא כבר לא במרכז הארץ. חסרון נוסף הוא שהמשכורות נמוכות יותר אם אתם כן מוצאים עבודה בסביבה שלכם ולא עובדים היברידי או מרחוק. כמובן עוד חסרון הוא שיש פחות אופציות - לבילויים, לאוכל, והקניות יקרות יותר.

בקיצור, יש פחות. כי מסתמכים עליכם ליישב ולבנות.

אם נחכה עד שהמדינה תביא את הרכבת של קריית שמונה - אילת, נחכה הרבה זמן… ואז גם לא יהיו קרקעות בחינם. צריך לקחת בחשבון שלא סתם המדינה מחלקת קרקעות בחינם. היא רוצה ליישב ולפתח את החלק בישראל שעדיין לא התפתח מספיק כמו המרכז.


לסיכום -

כן, יש אפשרות לקבל קרקע מהמדינה בחינם. כן, נטע ואני אובייסלי היינו בעד האופציה ושמחנו לנצל אותה, אבל נטע ואני גם שנים חלמנו לעבור לצפון (או לעשות רילוקיישן) ולבנות לנו בית. אם אתם מזדהים איתנו, אז יש לכם בפוסט לינק גם לתנועת אור וגם למועצה איזורית רמת הגולן, מאחלת לכם המון בהצלחה ואתם מוזמנים להתייעץ איתי בצ'אט או להשאיר לי פנייה ואשתדל לעזור.

אבל אם חיפשתם הזדמנות נדל"נית… שאני גם בעד, זו פשוט פחות האופציה בשבילכם. אבל מצרפת לכם שוב את הפוסט שכתבתי על איך קנינו 2 דירות בלי הון עצמי מהבית.


ואיך אפשר בלי תמונות של נווה אטי"ב המושלמת, תודה לדנית רוקח שצילמה את התמונות המדהימות האלו!







bottom of page